Nieuwsoverzicht

Team Inburgering bezoekt AZC Overvecht

3 oktober 2024

‘We willen dat het AZC geen wachtkamer is.’ Dat was in de basis de boodschap die COA- medewerkers van AZC Overvecht ons meegaven. Natuurlijk zijn bewoners veel aan het wachten: op hun procedure, hun gezinshereniging, hun toekomstperspectief etc. Dat geeft stress en kost tijd. Maar toch. In die wachttijd hoef je niet stil te zitten. Ook dan kan er al veel moois gebeuren.

Kleine kamer met twee stapelbeddenOns team bezocht AZC Utrecht Overvecht omdat zij hier heel bewust mee bezig zijn. De woonunits staan midden in de wijk Overvecht en vanuit het AZC worden activiteiten georganiseerd voor bewoners én hun buurtgenoten. Een moestuin bijhouden, Engelse les volgen of een museumbezoek zijn slechts enkele van de vele activiteiten waar AZC-bewoners en buurtbewoners aan mee kunnen doen.

Gemixt wonen

Daarnaast zijn er 30 woonunits op hetzelfde terrein neergezet voor jongvolwassen Utrechters die op zoek naar een tijdelijk huis. Mooi om deze initiatieven te zien.

Goed gesprek

Papieren tekstwolken op muur geplakt met simpele zinnenNaast de rondleiding, hadden we een goed gesprek met COA-medewerkers over vragen als:

  • Hoe werkt de voorinburgering?
  • Welke informatie krijgen asielzoekers al op een AZC?
  • Hoe zit het financieel in elkaar als azc-bewoners werken?
  • Hoe activeren zij bewoners om aan hun toekomst te werken, ook als die nog niet weten in welk land die ligt?
  • En natuurlijk, hoe zorgen we samen dat de overstap van een AZC naar de gemeente zo soepel mogelijk verloopt?
Soepele overstap is niet makkelijk

In onze regio is een soepele overstap net wat ingewikkelder omdat Rivierenland geen AZC heeft. Inburgeraars worden vanuit allerlei AZC’s en vanuit het hele land hierheen geplaatst. Mensen kennen daardoor hun nieuwe woonplaats nog niet en bezoeken door het hele land zijn voor onze inburgeringsconsulenten nauwelijks haalbaar. 

Wat kan er wel?

Daar hadden we het tijdens dit bezoek over met de casemanager en locatiemanager van het AZC. Een optie is bijvoorbeeld dat onze inburgeringsconsulent de casemanager belt zodat zij op een zinvol moment een digitaal driehoeksgesprek in kunnen plannen. 

Er kan meer dan je denkt. Dat blijft hangen na dit bezoek. Binnen de regels moeten wij als ketenpartners samen de maximale ruimte zoeken die er is.