In 2025 geen schadelijke uitstoot meer door alle busjes en auto's die dagelijks mensen vervoeren. Dat was de landelijke ambitie voor doelgroepenvervoer. Daar zijn we landelijk nog (lang) niet. Maar in Rivierenland zijn we op de goede weg!
𝗛𝗼𝗲 𝗱𝗼𝗲𝗻 𝘄𝗶𝗷 𝗱𝗮𝘁?
Wij hebben een langdurige samenwerking met de vervoerder (de Haarsgroep), met een contract van 10 jaar. Daardoor kunnen zij investeren in duurzame oplossingen. We hebben met hen afgesproken dat ze elk jaar meer groene kilometers maken om zo stap voor stap aan de ambitie te werken. En dat werkt. Zo heeft de Haarsgroep inmiddels 12 extra laadpalen geplaatst.
𝗪𝗮𝘁 𝘇𝗶𝗷𝗻 𝗱𝗲 𝗴𝗿𝗼𝗼𝘁𝘀𝘁𝗲 𝘂𝗶𝘁𝗱𝗮𝗴𝗶𝗻𝗴𝗲𝗻 𝗶𝗻 𝗱𝗲 𝗮𝗺𝗯𝗶𝘁𝗶𝗲 𝗻𝗮𝗮𝗿 𝘀𝗰𝗵𝗼𝗻𝗲 𝘂𝗶𝘁𝘀𝘁𝗼𝗼𝘁?
- Ten eerste: een goede elektrische rolstoelbus. De markt smacht naar een model met meerdere rolstoelplekken, een flinke actieradius en nul uitstoot. Die bus is er nog niet.
- De tweede uitdaging is de netcongestie, een probleem dat verder reikt dan alleen doelgroepenvervoer. Iedereen wil verduurzamen, maar de capaciteit moet er wel zijn.
Ondanks deze uitdagingen boeken we mooie vooruitgang.
VDVN - Vereniging Doelgroepenvervoer Nederland maakte dit filmpje. Zij bezoeken onder andere Rivierenland waar ze Rogier Roding van Versis en Patrick van den Oetelaar van HaarsGroep spreken.