Smoor verzuim zo snel mogelijk in de kiem. Dat is in het kort de boodschap die Maaike Kuin (leerplichtambtenaar) en Martine Sietsema (zorgcoördinator) wel van de daken willen schreeuwen. Want hoe minder je mist, hoe beter.
Misschien een open deur, maar waarom is aanwezigheid zo belangrijk?
Martine, zorgcoördinator bij praktijkschool de Brug: ‘Aanwezigheid is op elke school belangrijk, maar bij ons geldt dat nog extra. Op een praktijkschool leer je niet zozeer uit boeken, maar vooral door te doen. Dat oefenen gebeurt in de klas en op stages. Om in de praktijk te leren, moet je wél aanwezig zijn. Wij doen ook niet aan vakken die je uiteindelijk niet gaat gebruiken. Echt alles is noodzakelijk, gericht op basisvaardigheden die zorgen dat je je goed kunt redden als je op je 18e van onze school af gaat.’
Over wat voor vaardigheden heb je het dan bijvoorbeeld?
Martine: ‘Leerlingen oefenen op de praktijkschool vaardigheden voor alle aspecten van hun leven. Bijvoorbeeld: Hoe ga ik met het OV, hoe organiseer ik een verjaardag, hoe ga ik met geld om, hoe hang ik een schilderijtje op, hoe zorg ik voor een huisdier? Enzovoort, enzovoort. Ze hebben een goede leeromgeving nodig om dit te leren, ze pakken dat niet vanzelf thuis op. Dus ja, hoe minder ze missen, hoe beter. Eén van de dingen die daarbij helpt, is een preventief spreekuur voor verzuim.’
Een preventief spreekuur, hoe werkt dat?
Maaike Kuin, leerplichtambtenaar: ‘Bij een preventief spreekuur ga ik al bij licht verzuim in gesprek met de leerling en (vaak) ook de ouders. Ik kijk wat er áchter het verzuim zit en geef tips om verder verzuim te voorkomen. Soms zijn dat heel eenvoudige tips, zoals je wekker zetten of eerder naar bed gaan. Of we bespreken dat je het bij verkoudheid toch probeert op school. Andere keren is er meer aan de hand en gaan we daarover in gesprek.’
Wat zijn de voordelen van een preventief spreekuur?
Maaike: ‘Een preventief gesprek is op school, dus dat voelt laagdrempelig voor leerlingen. Ook de communicatie is anders van toon dan bij een formele melding. In de uitnodiging die de school stuurt bij licht verzuim, benadrukken we dat we samen op zoek gaan naar oplossingen. Daarmee sta je meer naast het gezin terwijl je bij een formele melding al snel gezien wordt als de tegenpartij. En we voorkomen hiermee oplopend verzuim.’
Martine vult aan: ‘Een formele melding gaat uit als een leerling meer dan 16 uur ongeoorloofd verzuimt in vier weken. Dat is de wettelijke basis om in actie te komen. Dat is gewoon een beetje een log systeem. Eerst een aantal uren verzuim, dan een formele brief, dan een afspraak op het gemeentehuis. Het duurt even voordat het op stoom is. Met het preventieve spreekuur komen we al in actie bij licht verzuim, hoeven we niet te wachten tot het echt zorgelijk wordt.’
En heeft het resultaat?
Maaike: ‘Voor de meeste kinderen blijkt een preventief spreekuur voldoende. Ik heb op de Brug bijvoorbeeld nog geen leerling gehad die ik later ook op het gemeentehuis terugzag voor een formele melding.
Martine: ‘Dus ja, dit werkt! Ik raad dit elke school en gemeente aan.’